Protokół Nr XII/2011 r.
z posiedzenia Rady Gminy Wólka
z dnia 21 września 2011 roku.
Obecni na posiedzeniu radni wg listy obecności.
Na stan 15 radnych obecnych było 11.
Nieobecni na posiedzeniu : Kaleta Marek, Kostyra Beata, Rycek Krzysztof, Szmit Aneta.
Ponadto w posiedzeniu udział wzięli :
Edwin Gortat - Wójt Gminy Wólka
Wiesław Szajewski – Koordynator Gminny
Sołtysi wg listy obecności.
Porządek posiedzenia :
1) Otwarcie posiedzenia.
2) Przyjęcie porządku obrad.
3) Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4) Informacja Wójta z realizacji uchwał i wniosków.
5) Informacja Przewodniczącego Rady i przewodniczących stałych komisji o pracy między sesjami.
6) Interpelacje i zapytania
7) Przyjęcia informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy oraz planu finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Wólce , za I półrocze 2011 roku .
8) Wybór ławników do Sądu Okręgowego i Rejonowego.
a) informacja przewodniczącego zespołu ds. opiniowania kandydatów na ławników,
b) powołanie Komisji Skrutacyjnej,
c) przygotowanie i rozdanie kart do głosowania,
d) głosowanie,
e) odczytanie protokołów Komisji Skrutacyjnej ,
f) podjęcie uchwały w sprawie wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Lublinie,
g) podjęcie uchwały w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Lublinie .
9) Podjęcie uchwał w sprawie :
a)ustanowienia służebności przesyłu na nieruchomości stanowiącej własność Gminy
Wólka,
b) wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bez przetargowej nieruchomości,
c) Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki Nad Dzieckiem i Rodziną w gminie Wólka,
d) zmian w budżecie gminy na 2011 r.
10) Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
11) Wolne wnioski.
12) Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1. Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Rady Gminy Pan Józef Madoń witając wszystkich zebranych . Stwierdził prawomocność obrad na stan 15 radnych, obecnych było 11 co stanowi quorum potrzebne do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad.2. Do proponowanego porządku obrad zmiany propozycję zmian zgłosili. Wójt Pan Edwin Gortat proponując wprowadzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Lubelskiemu na wspólną realizacje zadania pt „przebudowa drogi powiatowej Nr 2000L „ w ramach programu wieloletniego pn.”Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo- Dostępność – Rozwój. Proponowana zmiana przyjęta została jednogłośnie. Przewodniczący Rady Gminy Pan Józef Madoń zgłosił wprowadzenie projektu uchwały dot. zmiany uchwały Nr V/18/2011 z dnia 5 marca 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet dla radnych gm. Wólka. Propozycja przyjęta została 10 głosami za , przy 1 wstrzymującym się. Całość porządku obrad wraz z przyjętymi zmianami przyjęta została jednogłośnie.
Ad.3 Protokół z poprzedniej sesji przyjęty został 9 głosami za, przy 2 wstrzymujących się.
Ad.4. Informację z realizacji uchwał i wniosków przedstawił Wójt Pan Edwin Gortat. ( zał. do protokołu)
Ad.5. Informację o pracy między sesjami przedstawił Przewodniczący Rady Pan Józef Madoń i Przewodniczący stałych komisji . Sekretarz Komisji Samorządu i Oświaty Pan Krzysztof Oleszczuk poinformował ,że sprawozdania z posiedzenia Komisji nie ma, ponieważ z braku kworum posiedzenie nie odbyło się . Przewodniczący Komisji Rolnictwa Pan Ryszard Pietrzak zapoznał radnych z wynikami kontroli dróg, przeprowadzonej przez Komisję Rolnictwa na terenie gminy. Pan Wiesław Szajewski koordynator gminny powiedział ,że nie zgłasza uwag do przeprowadzonej kontroli , nie mniej jednak chciałby odczytać artykuł ,który ukazał się w gazecie samorządowej „Wspólnota”, gdzie w tytule jest zapisane Wójt odpowiada za drogi „ cyt.” w kompetencji Rady Gminy nie leży wskazywanie ,które drogi powinny być wyremontowane i wyasfaltowane”. Zachęcał do przeczytania artykułu. Odnosząc się do artykułu Przewodniczący Komisji Rolnictwa Pan Pietrzak skwitował to jednym zdaniem ,że w tym układzie Komisja Rolnictwa jest nie potrzebna.” Przyznał jednak ,że rolą Komisji może jest nie wskazywanie ,które drogi i w jakiej kolejności należy porządkować , ale wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszańców. Jego zdaniem tego rodzaju wyjazdy w teren są potrzebne zarówno radnym jak i mieszkańcom . W trakcie kontroli spotykali z zainteresowaniem mieszkańców ,którzy wskazywali na pewne rozwiązania .
Przewodniczący Rady Pan Józef Madoń odniósł się do wypowiedzi radnego Pietrzaka mówiąc ,że nie można wypowiadać tego rodzaju uwag ,że komisja nie jest potrzebna. Rolą Komisji jest wskazywanie potrzeb , lecz nie nakazywanie Wójtowi co należy wykonać .
Ad.6. Interpelacje i zapytania zgłosili :
Radny Adam Liczmański - poruszył sprawę pełnego pojemnika na śmieci przy ulicy Dębowej, - powiedział ,że Wójt na zebraniu obiecał ,że na nowo realizowanych ulicach będą zainstalowanie tablice z nazwami ulic - nie ma tablic przy ulicach Jagodowej, Malinowej Jarzynowej -konieczna jest wiata na przystanku autobusowym na odcinku ulicy Poziomkowej - Borówkowej, rozumie trudną sytuację finansową gminy, nie mniej jednak bardzo prosi o realizację przed sezonem jesienno-zimowym - prosił o definitywne wyjaśnienie sprawy ciągów drogowych ,czy to są ciągi piesze , pożarowe i czy można tam sadzić drzewa , - przesmyk pomiędzy ulicą Lipowa i Jaśminowa jest zawalony gruzem wygląda fatalnie i na tyłach ulicy Wiązowej i Wierzbowej podobna sytuacja . - prosił o podanie adresu schroniska dla zwierząt z którym gmina ma podpisana umowę , - wnioskuje o przeprowadzenie kompleksową kontroli w osiedlu Borek - umów na wywóz nieczystości.( przez właścicieli domków jednorodzinnych wywożą śmieci do kontenerów przy blokach i za to płacą mieszkańcy). Tu wtrącił się Przewodniczący osiedla mówiąc ,że śmieci podrzucane są również do koszy przy przystankach i należy z tym zrobić jak najszybciej porządek.
Radny Niedziałek Marian – brak nadzoru ze strony Policji, a tym samym nasiliły się wybryki chuligańskie , konieczny jest remont przystanków autobusowych i zainstalowanie koszty na śmieci, ponieważ zostały ukradzione.
Radny Oleszczuk Krzysztof prosił o informację dot. zasady działania oświetlenia ulicznego w nocy.
Radna Chmielewska Lucyna – na zebraniu, w Pliszczynie , mieszkańcy tej wsi zgłosili potrzebę naprawy kilku dróg gminnych , tu zwróciła się do Przewodniczącego Komisji Rolnictwa ,mówiąc Komisja nigdy nie była na tych drogach. Jeżeli Komisja będzie miała trudności z ich lokalizacją, deklaruje swoją pomoc. Jednocześnie zwróciła się z prośbą do Wójta o rozważenie możliwości naprawy tych dróg.
Ad.7. Przyjęcie informacji o przebiegu wykonania budżetu oraz planu finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Wólce za I półrocze 2011 roku.
Uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie opinii o przedłożonej informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Wólka za pierwsze półrocze 2011 odczytała Wiceprzewodnicząca Rady Gminy Pani Ewa Małaj. Przewodnicząca Komisji Budżetowej Pani Lucyna Chmielewska przedstawiła pozytywna opinię swojej komisji. Przewodniczący Komisji Rolnictwa Pan Ryszard Pietrzak poinformował ,że komisja nie zajęła stanowiska, a decyzje podejmą członkowie w głosowania nad sprawozdaniem. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Adam Liczmański odniósł się do uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej i wyraził ubolewanie ,że przed posiedzeniem komisji nie było opinii RIO . Pamięta wyjaśnienia złożone przez Panią Skarbnik na posiedzeniu Komisji Budżetowej ,rozumie sytuację jaka zaistniała i kłopoty z płatnościami, czego również radni doświadczyli. Nie pokoi go jednak problem należności wymagalnych, gdyż sprawa powraca od lat. Nie mniej jednak Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie. Zwrócił się z pytaniem do Pani Dyrektor Gminnej Biblioteki ,jaka jest obsada w poszczególnych filiach i czy godziny otwarcia odzwierciadlają zapotrzebowanie jej użytkowników . Pani Dyrektor Zuzanna Chrzanowska odpowiedziała ,że godziny otwarcia punktów filialnych starała się dostosować do potrzeb jej użytkowników . Dodała, że jeżeli będzie potrzeba zmiany godzin pracy, są otwarci na propozycje i postarają się je dostosować. W tym punkcie obrad Przewodniczący Rady Pan Józef Madoń otworzył dyskusję.
Radny Liczmanski odniósł się do uwag zawartych w uchwale Regionalnej Izby Obrachunkowej ,prosił o wyjaśnienie dlaczego zostały przekroczone terminy złożenia sprawozdania za I półrocze br.
Pani Skarbnik odpowiedziała ,że sprawozdania zostały wykonane w terminie złożone tylko sama informacja opisowa wpłynęła po terminie. Radny Liczmański pytał czy w związku ze zmianą przepisów nie powinno się głosować uchwały jak przy absolutorium . Dodał ,że nie jest na bieżąco informowany o zmianach w ustawie o finansach publicznych , jego zdaniem jako Przewodniczący Komisji Rewizyjnej powinien być informowany . Pani Agnieszka Grobelska Skarbnik odpowiedziała ,że nie ma takiego wymogu prawnego podejmowania uchwały jak przy absolutorium. Przewodniczący stałych komisji przedstawili pozytywne opinie swoich komisji. Radni nie zgłosili uwag i w głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali przedstawione materiały.
Ad.8. Wybór ławników do Sądu Okręgowego i Rejonowego.
Przewodniczący Zespołu ds. opiniowania kandydatów na ławników Pan Krzysztof Oleszczuk przedstawił informacje dot. pracy zespołu i listę osób ,które preferuje do Sądu Okręgowego i Rejonowego. Dodał, że to są propozycje ich zespołu , natomiast radni w głosowaniu tajnym podejmą decyzję i zdecydują kto zasługuje na ich zaufanie.
Wójt Pan Edwin Gortat również przedstawił listę osób ,które jego zdaniem najbardziej cieszą się zaufaniem w swoim środowisku.
Radni jednogłośnie zdecydowali ,że komisja skrutacyjna pracowała będzie w 3 osobowym składzie. Zgłoszono kandydatów do pracy w Komisji Skrutacyjnej ,mianowicie ; Adama Liczmańskiego , Irenę Kisiel i Roberta Skrzypka ( osoby te wyraziły zgodę na prace w komisji). Radni przegłosowali skład komisji skrutacyjnej ,która przystąpiła do przygotowania kart do głosowania. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej p. Liczmański Adam zapoznał z zasadami głosowanie , następnie rozdano karty do głosowania i nastąpiło głosowanie.
Przewodniczący Rady Pan Józef Madoń ogłosił przerwę, a Komisja Skrutacyjna przystąpiła do liczenia głosów. Kiedy Komisja Skrutacyjna zakończyła pracę , Pan Robert Skrzypek odczytał protokoły z wyboru ławników. W tajnym głosowaniu do Sądu okręgowego wybrani zostali : Pani Jankowska Anna , Filipek Eugeniusz i Tracz Blanca . Natomiast do Sądu Rejonowego wybrana została Pani Ewa Dońka . Przewodniczący Rady Pan Józef Madoń odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru ławników do Sądu Okręgowego i uchwała Nr XII/61/2011 podjęta została jednogłośnie. Następnie odczytał drugi projekt uchwały dotyczący wyboru ławników do Sądu Rejonowego , do projekt uchwały nie zgłoszono uwag i uchwała Nr XII/62/2011 podjęta została jednogłośnie. Kolejny projekt uchwały dotyczył ustanowienia służebności przesyłu na nieruchomości stanowiącej własność gminy Wólka. Przewodniczący Komisji Rolnictwa Pan Ryszard Pietrzak przedstawił pozytywna opinię swojej Komisji , radni nie zgłosili uwag i uchwała Nr XII/63/2011 podjęta została jednogłośnie. Kolejny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargowej nieruchomości. Przewodniczący Komisji Rolnictwa Pan Ryszard Pietrzak przedstawił pozytywna opinię swojej komisji , radni nie zgłosili uwag i uchwała Nr XII/64/2011 podjęta została jednogłośnie. Następny projekt uchwały dotyczył Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki Nad Dzieckiem i Rodziną w gminie Wólka. Z uwagi na nieobecność na posiedzeniu Rady Gminy Przewodniczącej Komisji Samorządu i Oświaty , opinii komisji nie przedstawione. Radny Adam Liczmański odniósł się do przedstawionych materiałów mówiąc ,że Kierownik OPS Pan Włosek zawsze przygotowuje materiały bardzo rzetelnie ,które są czytelne dla radnych . Radni nie zgłosili uwag i uchwała Nr XII/65/2011 podjęta została jednogłośnie. Następny projekt uchwały dotyczył zmian w budżecie gminy na 2011 rok . Pani Skarbnik Agnieszka Grobelska szczegółowo omówiła poszczególne zmiany. Radny Skrzypek Robert zwrócił się z zapytaniem do Pani Skarbnik ,dlaczego w § 6050 - inwestycje w drogach publicznych ( Turka droga przez wieś działka nr 353) jest kwota pomniejszona o 3,385 zł. Radny Oleszczuk Krzysztof i Pietrzak Ryszard również byli bardzo zainteresowani sprawą zdjęcia środków z tej inwestycji. Pani Skarbnik wyjaśniła ,że kwota została zdjęta, ponieważ obecnie ta inwestycja nie będzie realizowana, Pan i Elżbieta Kołtun dodała ,że wynikły poważne problemy prawne. Należy dokonać podziału i regulacji w księgach wieczystych ,grunt musi należeć do gminy w związku z czym należy pozyskać 20 działek, wówczas będzie można wystąpić o pozwolenie. Informacja ta nie zadawalała radnych Oleszczuka i Pietrzaka dociekali, czy inwestycja będzie jednak realizowana. Pani Skarbnik wyjaśniła ,że inwestycja nie została wycofana zupełnie, tylko odłożona w czasie. Przewodnicząca Komisji Budżetowej Pani Lucyna Chmielewska przedstawiła pozytywną opinię swojej Komisji i uchwała Nr XII/66/2011 podjęta została jednogłośnie. Następny projekt uchwały dotyczył udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Lubelskiemu na współpracę realizacji zadania pt. Przebudowa drogi powiatowej Nr 2000L” w ramach programu wieloletniego pn’” Narodowy program przebudowy Dróg Lokalnych „ – Etap II- Bezpieczeństwo- Dostępliwość – Rozwój”. Radni nie zgłosili uwag i uchwała Nr XII/67/2011 podjęta została jednogłośnie. Ostatni projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały Nr V/18/2011 z dnia 5 marca 2011 roku w sprawie ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet dla radnych gm. Wólka. Radny Pietrzak poinformował zebranych, że projekt uchwały podpisany jest przez 5 radnych. Uchwała miała na celu rozwiązanie sprawy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, który jednocześnie pełni funkcję sekretarza komisji rewizyjnej. Radni nie zgłosili uwag i uchwała Nr XII/68/2011 podjęta została 10 głosami za, przy 1 wstrzymującym się.
Ad.10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielił Pan Edwin Gortat Wójt Gminy Wólka.
Pojemniki na śmieci już zostały opróżnione, a osiedle Borek należy traktować w kategoriach placu budowy i na ile to możliwe staramy się to uporządkować. Kontrola na wywóz zostaną podjęte działania w tej kwestii. Wiata autobusowa najprawdopodobniej realizacja będzie możliwa w przyszłym roku. rozmawiał z przewodniczącym osiedla ,że fundusz jest przeznaczony na nowy rok . W kwestii ciągów drogowych - odczytał przepis który jasno mówi jakie to są ciągi komunikacji pieszej . Kwestia nasadzonych drzew na tym etapie trudno będzie wyegzekwować. - Tablice z nazwami ulic będą umiejscowione już po zakończeniu budowy . Termin ostateczny to listopad 2012 , obecnie trwają odbiory częściowe.
- w sprawie kradzieży koszy na śmieci będzie interweniował w tej sprawie .
System włączania oświetlenia udzieliła wyczerpującej informacji Pani Kołtun są zainstalowane czujniki ,które są zautomatyzowane od godzin zachodu i wschodu słońca. Pan Szajewski dodał ,że czujniki włączają się na pół godziny przed wschodem i pół godziny przed zachodem słońca .
Naprawa dróg w Pliszczyn będzie realizowana w miarę możliwości finansowych i posiadania tłucznia.
Ad.11.Wolne wnioski zgłosili :
Radny Pietrzak Ryszard proponował rozważenie możliwości wydzielenia na osiedlu Borek punktu sprzedaży płodów rolnych .
Wójt odpowiedział ,że jest w opracowaniu program dot. utworzenia z prawdziwego zdarzenia targowiska. Program jest dotowany ,a nabór wniosków będzie w następnym roku i istnieje szansa ,że nasza gmina skorzystania z tego programu.
Radny Niedziałek Marian zgłosił problem prywatnych zachwaszczenie pól uprawnych ,gdzie rozsiewają się chwasty i rozmnażają się dzikie zwierzęta np. lisy. Jego zdaniem agencja ,która dopłaca rolnikom ale nie prowadzi kontroli . Mieszkańcy się skarżą i oczekują interwencji ze strony gminy.
Wójt Pan Edwin Gortat odpowiedział ,że na prywatnych polach nie wiele można zdziałać . Przewodniczący Rady Pan Madoń Józef wyjaśnił ,że Agencja sprawdza zasiewy , ale gospodarstwa typuje w drodze losowania i może się tak zdarzyć ,że ugorujące pola nie zostały wylosowane do kontroli.
Pan Wiesław Szajewski dodał, że sprawa jest bardzo delikatna , Wójt może nakazać uporządkowanie pola decyzją, ale za decyzję ponosi się konsekwencje .Rolnik nie ma obowiązku uprawienia ziemi, jest to jego własność i może robić z tym co chce. Gdy okaże się ,że rolnik udowodni ,że poniósł z ,tego tytułu szkody czy też straty, to Wójt poniesie konsekwencję swojej decyzji. Zajmowaliśmy się podobna sprawą w miejscowości Turka, dlatego też rozsądniej jest prowadzić rozmowy niż stosować środki przymusu. . Odniósł się do artykuły z „Wspólnoty i wyjaśnił ,że i nie miał na myśli kontroli, która miała miejsce przed ukazaniem się artykułu , ani też krytyki działań komisji. Zapoznając z radnych z jego treścią intencją jego była informacja co do przyszłych działań ale nie zwracanie uwagi.
Chmielewska Lucyna jeszcze raz prosiła o wzięcie pod uwagę naprawę dróg w Pliszczynie.
Radny Oleszczuk Krzysztof- zgłosił ,że protokołów z posiedzenia Rady nie ma w Internecie . Inspektor ds. Rady odpowiedział ,że łącznie z protokołem z czerwca bieżącego roku przekazane zostały informatykowi celem ich publikacji, ale sprawdzi czy informację radnego Oleszczuka. Zwrócił się z zapytaniem czy już wiadomo jakie będzie przeznaczenie lokalu w osiedlu Borek, czy już podjęta została decyzja.
Wójt Pan Edwin Gortat odpowiedział ,że jeszcze nie podjął ostatecznej decyzji, co do zagospodarowana lokalu.
Radna Dobek Edyta pytała o budynek w osiedlu Borek przy ulicy Dębowej ,który stwarza zagrożenie ,ponieważ tworzą się tam meliny ,czy gmina ma moc sprawczą coś w tej sprawie zrobić .
Pani Elżbieta Kołtun odpowiedziała ,że jest to własność prywatna i gmina nie może podjąć żadnych działań . Radna Edyta Dobek złożyła rezygnację z pracy w Komisji Budżetowej , natomiast złożyła deklarację pracy w Komisji Samorządu i Oświaty, dodała ,że w najbliższym czasie złoży pismo w tej sprawie.
Pan Szajewski Wiesław poinformował ,że po zebraniu w Pliszczynie objechał wszystkie drogi ,o których mówiono na zebraniu ,był , widział i zostaną podjęte działania w tej sprawie.
Odpowiedź Wójta nie zadowoliła radnego Oleszczuka Krzysztof ,który zgłosił propozycję zagospodarowania lokalu, poprzez przeniesienie Ośrodka Pomocy Społecznej. Kierownik OPS Pan Sławomir Włosek stwierdził ,że pomieszczenie jest za małe na potrzeby Ośrodka . Radny Pietrzak Ryszard dziwił się ,że zagospodarowanie pomieszczeń w osiedlu utrzymywane jest w tajemnicy, jak wszystkim wiadomo sprawa umiejscowienia komisariatu Policji z góry była przegrana, mimo podejmowanych starań jeszcze poprzedniej kadencji . Dodał ,że nawet z uwagi na finanse, należy podjąć szybko decyzję ,nie widzi potrzeby utrzymywania tego w tajemnicy, bo radni powinni być informowani o zamierzeniach Wójta. Wójt Pan Edwin Gortat odpowiedział ,że nie należy tego traktować w kategoriach tajemnicy, bo nią nie jest ., Nie informuje radnych ,ponieważ na tym etapie rozważane są różne warianty jak zostanie podjęta ostateczna decyzja, radni będą o niej wiedzieli Wywiązała się polemika miedzy Wójtem, radnym Pietrzakiem i Oleszczukiem , padały rożne propozycje zagospodarowania lokalu np. umiejscowienie straży gminnej. Do ostatniej propozycji odniósł się Pan Wiesław Szajewski Koordynator Gminny mówiąc ,że powołanie takiej instytucji, to dodatkowe wydatki, przy obecnym stanie budżetu gdzie z roku ubiegłego jest 1,5 miliona zaległości, propozycja nie znajduje uzasadnienia. . Rozważane są różne możliwości, mówił Pan Szajewski - jak będzie podjęta konkretna decyzja to radni zostaną o niej poinformowani. Przewodniczący Rady Pan Józef Madoń zaprosił wszystkich obecnych na uroczystość związane z otwarciem nowo-wybudowanych dróg w Świdniku dwóch boisk przy Szkole Podstawowej w Świdniku Małym oraz włączeniem straży do Krajowego Systemy Ratownictwa . Dodał ,że uroczystości odbędą się z udziałem Marszałka Województwa , posłów , i innych znamienitych gości.
Ad.12. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady Pan Józef Madoń podziękował wszystkim za przybycie i udział w dyskusji zamykając XII sesję Rady Gminy Wólka.
Protokołowała Przewodniczący Rady
Wiesława Jakimiak Józef Madoń
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Wólka