Prezydenckie

Informacja o wydawaniu zaświadczeń o prawie do głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r.

 

Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2408 z późn. zm.) wyborca, który zamierza zmienić miejsce pobytu przed dniem wyborów, może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania. Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnym obwodzie głosowania w kraju, za granicą oraz na polskim statku morskim.

Zaświadczenia wydawane są wyborcy na jego wniosek złożony osobiście w postaci papierowej
z własnoręcznym podpisem
. Zaświadczenie wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście lub przez upoważnioną pisemnie inną osobę.

Wnioski o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania składa się w dowolnie wybranym urzędzie gminy w terminie od dnia 4 kwietnia 2025 r. do dnia 15 maja 2025 r.

Ważne !

W przypadku utraty zaświadczenia o prawie do głosowania nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia ani wzięcie udziału w głosowaniu.

W razie utraty zaświadczenia o prawie do głosowania nie ma możliwości wydania jego duplikatu co oznaczać będzie, że jego utrata – czy to ze względu na zniszczenie czy tez kradzież – pozbawi nas prawa głosu.

Wyborca, który otrzymał zaświadczenie o prawie do głosowania, zostaje skreślony ze spisu wyborców.

Uwaga !

Wyborca, który składa wniosek o wydanie zaświadczenia przed I turą wyborów otrzymuje:

  • zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu pierwszego głosowania (I tury) oraz
  • zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów)

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 09 kwietnia 2025 10:39
Dokument wprowadzony do BIP przez: Arkadiusz Kasprzak
Ilość wyświetleń: 91
09 kwietnia 2025 10:39 (Arkadiusz Kasprzak) - Dodanie załącznika [wniosek_o_wydanie_zaswiadczenia_o_prawie_do_gosowania.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
09 kwietnia 2025 10:39 (Arkadiusz Kasprzak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)